Bakalie w diecie odchudzającej

Opublikowano przez Redaktor

Posiadają dużo wartości odżywczych, które wpływają pozytywnie na nasze samopoczucie. Wśród przekąsek uważa się je za zdrowy zamiennik słodyczy. Kiedy stosujemy dietę odchudzającą jesteśmy przekonani, że nie podnoszą naszej wagi, ale wspomagają w jej obniżaniu. Tylko czy na pewno? Czy wiemy co zawierają, jak wpływają na nasz organizm i ile kalorii mają ulubione przez nas bakalie?

Bogactwo składników odżywczych

Obecność błonnika poprawia perystaltykę jelit, doskonale wypełnia żołądek przez co zapewnia na długo uczucie sytości, co jest ważne w walce z nadwagą. ale też obniża poziom cholesterolu we krwi. Węglowodany – dostarczają energii, zmniejszają zapotrzebowanie organizmu na tłuszcz. Tłuszcze zaś odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz stan skóry, to duża dawka energii, a rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E, K są lepiej przyswajalne. Magnez, wapń, cynk i witaminy z grupy B – znakomicie wpływają na ośrodek głodu i sytości w mózgu, poprawiają wygląd naskórka, włosów i paznokci. Beta-karoten – wspomaga organizm w walce z nowotworem, spowalnia procesy starzenia się komórek. Oprócz wymienionych suszone owoce południowe posiadają nasycone kwasy tłuszczowe i liczne składniki mineralne, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Które bakalie mają najmniej kalorii?

Daktyle, dzięki zawartości naturalnych salicylanów działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Bogate są w witaminę A, wit. z grupy B. , wapń, żelazo. Doskonałe dla osób z nadciśnieniem. Jedzone w większych ilościach mogą powodować łagodne przeczyszczanie. (100g zawiera 276 kcal).

Rodzynki zawierają nawet do 70 % cukru,witaminy z grupy B, wit. E, potas, żelazo, fosfor, bor, jod niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy. Wpływają na rozwój korzystnej flory bakteryjnej w jelitach.(100g = 277 kcal).

Morele są zasadotwórcze, bogate w beta karoten, zawierają dużo potasu, żelaza, wapnia i boru. polecane przy nadkwasocie i diecie zakwaszającej. 100g to 288 kcal.

Figiświetne w walce z zaparciami, bo 100g mieści się prawie 13 g błonnika, bogate w składniki mineralne (wapń i potas, witaminy z grupy B) i uznawane za afrodyzjak. 100g = 290 kcal.

Śliwki – suszone mają 7 razy więcej błonnika niż świeże, to bogactwo żelaza i fosforu, działają łagodnie przeczyszczająco, wspomagają układ pokarmowy i są bardzo kaloryczne, gdyż 100g = 360 kcal

Orzechy arachidowe (ziemne) – mają bardzo dużo białka – najwięcej ze wszystkich orzechów, bo 24g na 100g, sporo cynku, fosforu, potasu i żelaza oraz witamin z grupy B. 100g – 553 kcal.

Kto może jeść, a kto powinien unikać?

W jedzeniu bakalii należy zachowywać umiar, bo wprawdzie są zdrowe i pożywne, ale niestety kaloryczne. Polecane są wszystkim w okresach przemęczenia, przepracowania, stanach stresów i napięć oraz kobietom w okresie menopauzy, cierpiącym na zaparcia. Większą ostrożność w ich jedzeniu powinni zachować cierpiący na zespół jelita wrażliwego i wrzody żołądka, natomiast na orzechy wszystkie osoby na nie uczulone. Osoby dbające o nienaganną sylwetkę, na dietach odchudzających, mogą jeść bakalie i dostarczać organizmowi wiele korzyści, ale pod warunkiem, że będą to rozsądne ilości.