Jakie bakalie warto jeść jesienią?

Opublikowano przez Redaktor

Bakalie najczęściej dodajemy do ciast i deserów, ale warto je wykorzystać do walki z jesienną chandrą i dla podniesienia odporności całej rodziny. Kiedy nadchodzą deszczowe dni nasz organizm staje się ospały, przemęczony i bardzo podatny na wszelkie infekcje. Często przemoknięci, przemarznięci nie potrafimy się obronić przed wirusami. Suszone owoce są bardzo cennym źródłem zdrowia. Jedząc je można przetrwać pluchy, wzmocnić ciało i cieszyć się dobrym samopoczuciem. Na co pomagają?

Orzechy i pestki słonecznika na depresję

Stany smutku i przygnębienia zdarzają się najczęściej w dni pochmurne, ponure i mgliste. W dużym stopniu odpowiada za to brak witamin z grupy B zwłaszcza PP , magnezu i kwasu foliowego. Zamiast brać tabletki wybierzmy orzechy włoskie i laskowe. Powinni je jeść wszyscy, którzy w pracę wkładają wysiłek umysłowy. Orzechowa kuracja dostarczy mnóstwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminę E, która nie tylko wpływa na zdolność koncentracji, ale też odmładza. Zaś pestki słonecznika z dużą dawką witaminy B1 wspierają funkcjonowanie układu nerwowego i przemianę węglowodanów.

Migdały i daktyle na przeziębienie

W przypadku suchego kaszlu, schorzeń oskrzeli, przy chrypkach migdały są świetnym środkiem wykrztuśnym. Mogą być też pomocne w schorzeniach układu moczowego, np. dróg żółciowych oraz przy zaparciach. Należy je rozgryzać powoli i starannie. Słodkie daktyle są doskonałym źródłem naturalnych salicylanów. Ich działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe można porównać do aspiryny w tabletkach. Bogate w witaminę C, karoten i witaminy z grupy B działają bardzo wzmacniająco.

Żurawina i rodzynki na odporność

Owoce te zawierają mnóstwo składników odżywczych, które wzmacniają siły odpornościowe. Są to witaminy A , C , z grupy B, karotenoidy, sole mineralne. Obecne w żurawinie kwasy organiczne głównie kwas askorbinowy i cytrynowy działają przeciwgorączkowo. Oprócz tego posiadają pektyny, garbniki, polifenole i antocyjany. Rodzynki dodatkowo zawierają żelazo. Wpływają korzystnie na pracę serca, przeciwdziałają osteoporozie i poprawiają wygląd skóry.

Pestki dyni na ładną cerę i włosy

W okresie jesienno-zimowym nasza cera staje się bardzo wrażliwa na zimno i wilgoć. Zmiany temperatury doprowadzają także do pojawiania się wyprysków skórnych i trądziku. Obecność cynku pomaga zwalczać te przypadłości. Składnik ten wzmacnia wypadające włosy i osłabione paznokcie. Ponadto zawarta w pestkach lecytyna korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego, a mężczyzn chroni przed przerostem prostaty.

Śliwki dodają energii i odchudzają

Kiedy na dworze zimno, wietrznie i mokro rzadziej wychodzimy na spacery i mniej się ruszamy, a to już tylko krok do zyskania dodatkowych kilogramów. Suszone śliwki bogate w błonnik ułatwiają spalanie tłuszczu, a więc są sprzymierzeńcem osób dbających o nienaganną sylwetkę. Pektyny w śliwkach sprawiają, że po zjedzeniu kilku tych owoców towarzyszy nam uczucie sytości. Nie będziemy już mieć ochoty na batoniki czy ciastka.

Bakalie to smaczna przekąska, którą warto stosować w diecie najmłodszych i dorosłych. I to nie tylko podczas choroby, ale profilaktycznie, by zanim zagości jesień cieszyć się dobrym zdrowiem przez cały rok.