Czarny sezam -właściwości i zastosowanie

Opublikowano przez Redaktor

Sezam przeważnie kojarzy nam się z sezamkami. Ze względu na zawartość w nich syropu glukozowego i cukru są bardzo słodkim przysmakiem i dlatego rzadko spożywane. Czarny sezam jest równie pyszny jak biały. Ma też mnóstwo cennych dla zdrowia składników odżywczych. Słodki i lekko orzechowy, bez gorzkawego posmaku. Pomaga w anemii, wzmacnia serce, poprawia perystaltykę jelit, odchudza, a włosy stają się silniejsze. Warto go bliżej poznać, by urozmaicić codzienną dietę i dostarczyć organizmowi wielu korzyści zdrowotnych.

Skąd pochodzi?

Ziarna sezamu poznano już wieki temu. Należały do jednej z najstarszych roślin oleistych, które uprawiał człowiek. Pierwsze plantacje przypuszczalnie powstały na terenach dzisiejszej Jawy, Sumatry oraz Borneo. Najlepiej udaje się w ciepłym i suchym klimacie. Współcześnie występuje głównie w rejonach Azji oraz Afryki, gdzie panują odpowiednie dla niego warunki atmosferyczne. Chociaż właściwości czarnego sezamu są podobne do białego, to można stosować go zamiennie.

Właściwości czarnego sezamu

Czarny sezam zawiera około 50% tłuszczu, a olej z niego otrzymany długo się nie psuje. Posiada fitosterole, które blokują wchłanianie szkodliwego cholesterolu. Ponadto białka, węglowodany, aminokwasy, bardzo łatwo przyswajalne przez organizm. W jego składzie najbardziej wyjątkowe składniki to sezamina i sezamolina. Naturalne przeciwutleniacze, których próżno szukać w innych roślinach. Wpływają na przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, opóźnianie procesów starzenia komórek, a także pełnią rolę ochronną wątroby przed uszkodzeniami. Obecna w ziarnach wysoka zawartość lecytyny, poprawia pamięć i koncentrację. Występujące w nim także substancje mineralne, w tym magnez, który wspomaga pracę serca. Wapń niezbędny do wielu procesów fizjologicznych, przyczynia się do prawidłowego ciśnienia krwi, chroni przed osteoporozą. Żelazo zapobiega anemii. Cynk pozytywnie wpływa na skórę, m.in. pomaga w walce z trądzikiem i przyspiesza gojenie ran. Nasiona poprawiają pracę jelit, wspomagają w zaparciach, a także korzystnie wpływają na pracę nerek i wątroby. Duża ilość witamin korzystnie wpływa skórę. Witamina A i E odżywia i nawilża głębokie warstwy naskórka oraz chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV. Włosy stają się lśniące, mocniejsze, piękne, a paznokcie mniej łamliwe.

Do jakich potraw stosować?

Świetny zewnętrznie oraz wewnętrznie. Jako olej sezamowy (jasny i ciemny) najlepiej spożywać na surowo dodając do sałatek, zup, warzyw i owoców. Nie powinien być używany do smażenia i podgrzewania powyżej 65 stopni C, bo traci wiele ze swoich wartości. Może być dodawany do mięs, ryb i nadaje się jako posypka do pieczywa. Jest też popularny w kuchni azjatyckiej jako dodatek do sushi, farszy, surówek i deserów. Stosując połączenie ziarna sezamu i oliwy otrzymamy świetny dressing. Na bazie sezamu powstała japońska sól sezamowa tzw. gomasio. Przyprawa ta wykorzystywana jest w diecie makrobiotycznej. Do jej zrobienia potrzeba 8 łyżek prażonego czarnego sezamu i jedna łyżka soli. Składniki należy zmielić w młynku do kawy. Stosować jako zamiennik soli kuchennej do kaszy, ryżu i w innych potrawach.