Czym jest świadome odżywianie?

Opublikowano przez Redaktor

Każdy z nas chciałby mieć nienaganną sylwetkę, piękny uśmiech i wspaniałe samopoczucie. Jeśli nie jesteśmy zachwyceni swoim wyglądem to sięgamy po wypróbowaną dietę i z zapałem odchudzamy się. Niestety po jej zakończeniu wracamy do starych nawyków, uzyskane efekty szybko tracimy i ponownie szukamy kolejnego sposobu na schudnięcie. A tak naprawdę nie da się raz zastosować diety i cieszyć osiągniętym rezultatem przez całe życie. Wszelkie ograniczenia żywieniowe są koniecznością. Poruszając się w obszarze tematu żywienia często spotykamy określenie, że należy unikać jedzenia śmieciowego, za to jeść trzeba świadomie. A na czym to polega?

Omijaj śmieciowe jedzenie

Czasami zjadamy w pośpiechu, hamburgera lub jakąś słodką przekąskę i to popijamy jeszcze gazowanym przesłodzonym napojem. O takim jedzeniu mówi się, że jest śmieciowe, a dlaczego? Otóż nie przynosi ono organizmowi oprócz mnóstwa kalorii żadnych pozytywnych korzyści. Jedząc takie potrawy regularnie waga naszego ciała stopniowo i znacząco podwyższałaby się. Przy tym pogarszałoby się zdrowie, bo prowadziłoby do zakłóceń trawienia i innych układów. Nasza świadomość doskonale o tym wie i podpowiada nam co możemy, a czego nie powinniśmy zjadać, że tylko zdrowy styl życia przyczyni się do długotrwałych efektów.

Świadome odżywianie czyli jakie?

Świadomość to taki stan naszego umysłu, dzięki któremu potrafimy podejmować decyzje nie pod wpływem chwili, ale przemyślane. Dzięki temu nie sięgamy automatycznie po jedzenie, ale niektórych produktów potrafimy sobie odmówić. Nie zjemy np. drożdżówki czy zapiekanki, choć jesteśmy głodni. Wolimy dojechać do domu i zjeść zdrowy posiłek, aby uniknąć kalorycznych lub szkodliwych potraw. Musimy zrozumieć, że wszystko co wkładamy do swoich ust nasz organizm musi w odpowiedni sposób zagospodarować. Niewykorzystane, nadprogramowe ilości pożywienia zostaną przez niego zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej. A to droga do nadwagi i ryzyko groźnych chorób.

Jedz bez pośpiechu

Na co dzień jesteśmy zabiegani i zapracowani, jemy szybko i dużo, byleby nie być głodnym. Często w domu przed ekranem telewizora, w pracy przed monitorem komputera czy laptopa. Niezdrowe nawyki żywieniowe to w przyszłości zaburzenia trawienia, kłopoty z żołądkiem i mnóstwo innych przewlekłych chorób jak otyłość, cukrzyca. Do posiłku powinniśmy usiąść przy stole i skupić się na jedzeniu. Znaleźć czas na celebrowanie potrawy i najlepiej z bliskimi. Jeść należy powoli, starannie rozdrabniając i smakując małe kęsy. Od stołu powinniśmy wstawać w chwili, kiedy mamy uczucie niedosytu, z tzw. niepełnym żołądkiem. W ciągu dnia najlepiej jest jadać 5 posiłków o przybliżonych porach i nie powinno w nich zabraknąć warzyw. Dostarczą wiele witamin, mikroelementów i ułatwią trawienie.

Zdrowe jedzenie także poza domem

Codziennie musimy wychodzić z domu i jechać do szkoły, na uczelnię czy do pracy, ale to nie problem, by zjeść zdrowy posiłek. Zapakujmy samodzielnie zrobione kanapki, sałatki warzywne, soki. Zamiast kupować słodkie przekąski, sami przygotujmy niskokaloryczne ciasteczka, zabierzmy kawałek drożdżowego ciasta. Pamiętajmy, że świadoma kontrola jedzenia to dobre nawyki żywieniowe, lepsze zdrowie i dobre samopoczucie.