Które kasze nie mają glutenu?

Opublikowano przez Redaktor

Dieta bezglutenowa to sposób odżywiania przez całe życie. Wiedzą o tym wszyscy, na których nietolerancja glutenu wymusiła zmianę nawyków żywieniowych. Kasze bez obecności tego składnika dostarczą wszelkich składników odżywczych w codziennym żywieniu i poprawią jakość życia wielu dzieci i osób dorosłych. Produkty spożywcze bez glutenu zazwyczaj oznaczone są symbolem przekreślonego kłosa. Które z nich nie zawierają glutenu?

Gryczana

Posiada około 10 -16 % bezglutenowego białka. Jego właściwości zbliżone są do białek występujących w roślinach strączkowych, np. fasoli czy grochu. Zawiera witaminy z grupy B, składniki mineralne (m.in. potas, fosfor i magnez), rutynę ułatwiającą wchłanianie witaminy C oraz wzmacniającą naczynia krwionośne. Duża zawartość błonnika, poprawia perystaltykę jelit, zwłaszcza przy problemach z zaparciami. Jest elementem dań mięsnych oraz wegetariańskich.

Kukurydziana

Powstaje z ziarna kukurydzy i występuje w postaci drobnego grysiku koloru żółtego. Kaszka kukurydziana nazywana także polentą, chociaż zawiera najmniejszą ilość witamin i minerałów spośród kasz to wyróżnia się wysoką zawartością witaminy A. Odpowiada ona głównie za prawidłowy wzrok i piękny, zdrowy wygląd skóry (zapobiega m.in. jej wysuszeniu). Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego warto dodać do niej odrobinę masła. Znaczne ilości selenu wspomagają pracę układu odpornościowego, tarczycy oraz układu nerwowego, np. w zaburzeniach nastroju.

Jaglana

Uzyskiwana z łuskanego ziarna prosa jest lekkostrawna i pożywna. Źródło magnezu, żelaza i witamin z grupy B. Ponadto jest zasadotwórcza, dlatego osoby lubiące słodycze powinny ją spożywać w celu odkwaszenia organizmu. Obecna w kaszy jaglanej krzemionka poprawia funkcjonowanie stawów i dba o zdrowy wygląd, skóry, włosów i paznokci. Zawiera witaminy z grupy B, wit.C, lecytynę, składniki mineralne m.in. magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo oraz antyoksydanty. Dodatkowa zaleta to taka, że kasza szybko się gotuje.

Amarantus

Charakteryzuje się wysoką zawartością magnezu i potasu, czyli minerałów zapobiegających m.in. powstawaniu skurczów. Obecny w niej skwalen chroni przed chorobami układu krążenia i pomaga opóźnić procesy starzenia. Jest on podobnie jak kasza jaglana zasadotwórczy, dlatego powinien być stosowany w diecie osób, które nie stronią od niezdrowej żywności, zakwaszającej organizm. Zawiera też duże ilości białka i żelaza, a więc składniki, które występują w dużych ilościach w mięsie.

Ryż

Lekkostrawny i wolno trawiony, dostarcza energii na długi czas, ale ugotowany na półtwardo. Rozgotowany traci wiele składników odżywczych i odznacza się wysokim indeksem glikemicznym. Popularne są dwie odmiany ryżu brązowy oraz biały. Brązowy to bogactwo fosforu, potasu, magnezu, żelaza, miedzi, witamin z grupy B w tym B1, B3 (zwanej niacyną lub PP) oraz B6. Biały ma podobny zestaw tych składników, ale jest ich znacznie mniej, co nie skreśla go jadłospisu. Zawarty w nim błonnik daje dłuższe uczucie sytości i reguluje poziom cukru we krwi.

Komosa ryżowa

Pseudozboże z dużą ilością wapnia, kwasu foliowego, miedzi, fosforu i manganu oraz kwasów tłuszczowych omega – 3. Niski indeks glikemiczny sprawia, że może być spożywane także w diecie diabetyków, a występujące w niej pełnowartościowe białko także przez wegetarian.