Kwas L-askorbinowy znany jako witamina C lewoskrętna

Opublikowano przez Redaktor

Naturalna witamina C (kwas L-askorbinowy) została odkryta przez węgierskiego lekarza Alberta Szent Győrgyi, za co w 1937 roku otrzymał Nagrodę Nobla. Udowodnił, że organizmy wielu zwierząt i roślin są zdolne do samodzielnego jej wytworzenia. Niestety organizm człowieka tej zdolności nie posiada, dlatego powinna być dostarczana z zewnątrz. Do czego jest niezbędna i w jaki sposób wpływa na jakość życia?

Wzmacnia układ odpornościowy

Pozwala zachować odpowiednie funkcjonowanie układu immunologicznego. Działa przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie. Dzięki witaminie C, która ułatwia wchłanianie wapnia, prawidłowo funkcjonują kości, zęby, chrząstki oraz dziąsła. Ponadto wspomaga układ sercowo-naczyniowy, reguluje poziom ciśnienia tętniczego krwi i wpływa na zachowanie dobrego stanu naczyń krwionośnych. Stymuluje produkcję białka (interferonu) pełniącego kluczową rolę podczas leczenia chorób o podłożu nowotworowym. Bierze udział w syntezie kolagenu czyli białka odpowiadającego za jędrność skóry, a którego niedobór przyczynia się do powstawania zmarszczek, rozstępów i szybkiego starzenia się.

Jaką ilość potrzebuje nasz organizm?

Zapotrzebowanie na kwas L-askorbinowy jest różne dla poszczególnych grup wiekowych. Jak też zależy od nawyków żywieniowych, wagi ciała, ilości spożywanego alkoholu, palenia tytoniu, stresu emocjonalnego i fizjologicznego, kondycji organizmu, przebytych operacji, ilości zażywanych leków czy sprawności wchłaniania. Współcześnie człowiek dostarcza witaminę C z pokarmem w ilościach niewystarczających. Spożywamy mało warzyw i owoców, oddychamy zanieczyszczonym powietrzem, jakość pożywienia również jest gorszej jakości. Zwykłe niedoleczone przeziębienie może powodować powikłania, a wówczas konieczne stają się antybiotyki. Gdyby jednak organizm otrzymywał odpowiednie dawki naturalnego kwasu L-askorbinowego byłby silniejszy i doskonale radziłby sobie z wszelkimi chorobami.

Gdzie szukać naturalną witaminę C?

W większości produktów spożywczych, choć zawartość jej jest niewielka. Znaczne ilości znajdziemy w owocach i warzywach. Jest witaminą bardzo wrażliwą na działanie wysokiej temperatury, wilgoci i światła. Dlatego warzywa powinniśmy zjadać w postaci surowej lub gotowane na parze, aby podczas długiej obróbki termicznej unikać strat. Aż trudno uwierzyć, ale mogą sięgać nawet do 40 – 70%. W naszym klimacie najwięcej witaminy C ma owoc dzikiej róży. Jednak nie da się jej na zapas zgromadzić w organizmie. Stąd skutecznym sposobem na uzupełnienie jest suplementacja naturalnymi preparatami zawierającymi witaminę C. W aptekach są preparaty zawierające od 100 mg do 1000 mg kwasu askorbinowego w postaci tabletek powlekanych, musujących (1000 mg) lub kapsułek o przedłużonym uwalnianiu (500 mg). Jest też składnikiem aceroli i preparatu rutozyd, który poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Dzieci mogą przyjmować witaminę C w postaci kropli, syropów, żelków lub lizaków.

Brak odporności może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia, zwiększeniem uczucia zmęczenia i znużenia. Jeśli czujemy, że „coś nas bierze” to nie ryzykujmy i przyjmujmy witaminę C.

.