Maca – właściwości i działanie

Opublikowano przez Redaktor

Maca (Lepidium meyenii) ma postać jadalnego korzenia. Ze względu na swoje właściwości zaliczana jest do grupy„superfoods” czyli super żywności. Roślina ta rośnie na terenach Ameryki Południowej, głównie Peru i Boliwii. Należy do rodziny kapustnych, jest bliską krewną rzeżuchy. Od setek lat z powodzeniem używana jako panaceum na różne dolegliwości. W Andach stanowiła głównie pożywienie zwiększające płodność u ludzi i zwierząt. Na naszym kontynencie pojawiła się nie dawno. Jej dobroczynne działanie szybko zyskało uznanie. Mąka z maca została nawet wpisana przez NASA na listę produktów kosmonautów. Poznajmy korzyści płynące z jej spożywania.

Składniki odżywcze występujące w maca

W jej składzie znajdują się wysokiej jakości węglowodany (doskonałe źródło energii), łatwo przyswajalne białko roślinne oraz błonnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Ponadto zawiera prawie wszystkie z niezbędnych aminokwasów. Kwasy tłuszczowe w tym około 40% nasyconych kwasów tłuszczowych oraz nienasyconych ok. 55%. Posiada witaminy, w tym tiaminę (wit.B1)– przyspieszającą gojenie się ran, uśmierzająca ból i niezbędną dla prawidłowej pracy serca, mięśni i układu nerwowego. Ryboflawinę (wit.B2) ważną dla wytwarzania czerwonych ciałek krwi oraz kwas askorbinowy (wit. C) niezbędny we wspomaganiu układu odpornościowego i niacynę (wit.B3) ważną między innymi w przemianach metabolicznych, wspomagającą krążenie i system nerwowy. Maca to także bogactwo minerałów, takich jak żelazo (ma go 25mg w 100g), selen, cynk, mangan, miedź i bor. Oprócz tego sterole istotne w obniżaniu poziomu cholesterolu, glukozynolany, które mogą zapobiegać rozwojowi chorobom nowotworowym oraz typowe tylko dla macy tzw. macaenesy i macamidesy (nienasycone kwasy i ich amidy).

Jak działa na organizm?

Korzeń macy ma mnóstwo pozytywnych właściwości dla człowieka. Wzmacnia wytrzymałość fizyczną organizmu, poprawia trawienie, zapobiega osteoporozie, wspomaga funkcje seksualne u kobiet i mężczyzn. Reguluje gospodarkę hormonalną m.in. łagodzi przebieg menopauzy u kobiet i wspomaga leczenie bezpłodności u mężczyzn. Znacznie zmniejsza ryzyko zachorowań na raka piersi, prostaty, płuca i żołądka. Także zapobiega starzeniu komórek, poprawia pamięć i ułatwia przyswajanie informacji oraz zapamiętywanie. Wspomaga odporność na stres, poprawia nastrój i ma działanie antydepresyjne. Powoduje przyrost masy ciała i pomaga w walce z anemią, stanach osłabienia, wycieńczenia, niedożywienia, jak też w okresie rekonwalescencji.

Sposób użycia macy

Peruwiańczycy przyrządzają tradycyjną potrawę zwaną watia. Jest to specjalnie wędzony korzeń macy. Przygotowują też na słodko, z mlekiem, miodem i cynamonem oraz ziemniakami, owsem, komosą ryżową. Smakuje również ugotowana w wodzie lub mleku podobnie jak nasza owsianka. Proszek maca można zmieszać z wodą lub sokiem owocowym. Wówczas spożywa się go na czczo około 10-15 minut przed śniadaniem. Dzięki temu organizm lepiej przyswaja składniki odżywcze. Macę stosuje się też jako dodatek do koktajli warzywnych. Warto uwzględnić ją w codziennej diecie i poprawić ogólne samopoczucie.