Szkodliwy gluten, życie bezglutenowe

Opublikowano przez Redaktor

Coraz więcej osób decyduje się przejść na dietę bezglutenową, aby zadbać o odpowiednią kondycję całego organizmu. W rzeczywistości jednak tak radykalna zmiana nawyków żywieniowych musi być poparta odpowiednimi wynikami badań. W przypadku zdiagnozowanej choroby trzewnej lub nietolerancji glutenu koniecznie należy wyeliminować go z codziennego menu. Na szczęście nie jest to trudne zadanie, a życie bezglutenowe wcale nie musi być ubogie na płaszczyźnie kulinarnych doświadczeń.

Nietolerancja glutenu – czym może się objawiać?

Gluten może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. U osób z alergią często występują uporczywe bóle brzucha, wzdęcia oraz biegunki. Alergicy nierzadko skarżą się także na uczucie ogólnego zmęczenia, a nawet na problemy z koncentracją. U osób dorosłych dodatkowo pojawiającym się objawem nietolerancji glutenu jest pokrzywka. Warto jednak podkreślić, że każdy organizm może inaczej reagować na uczulający składnik, dlatego u niektórych alergików wybrane symptomy są szczególnie nasilone.

Gdzie występuje gluten?

Dieta bezglutenowa wiąże się przede wszystkim z wyeliminowaniem produktów na bazie zbóż – pszenicy, żyta, jęczmienia oraz owsa. W efekcie, alergicy muszą sięgać po specjalne pieczywo bezglutenowe i koniecznie muszą pamiętać o dokładnym czytaniu etykiet produktów spożywczych. Należy podkreślić, że nawet śladowe ilości glutenu mogą okazać się szkodliwe. Na szczęście w sklepach ze zdrową żywnością sprzedawane są zamienniki najpopularniejszych produktów spożywczych, pozbawione omawianego alergenu.

Dieta bezglutenowa – amarantus

Jednym z częściej stosowanych składników charakterystycznych dla diety bezglutenowej jest amarantus. Jego ziarna są coraz popularniejsze także wśród osób, które chcą wyeliminować z przygotowywanych posiłków chemiczne dodatki. Można go stosować do wypieków – nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również z uwagi na właściwości wspomagające zachowanie ich świeżości. Amarantus wyróżnia się specyficznym, orzechowym posmakiem.

Życie bezglutenowe – jaką mąkę wybrać?

Nietolerancja glutenu zmusza alergików do sięgania po produkty pozbawione tego składnika. W przypadku mąki świetną alternatywą okaże się mąka migdałowa, którą można stosować między innymi do słodkich wypieków oraz do pieczywa. Jest ona także zalecana jako zagęszczenie do zup i sosów czy dekoracja deserów. Zmielone migdały świetnie sprawdzą się również jako pyszny dodatek do jogurtów lub płatków śniadaniowych.

Karob dla osób nietolerujących glutenu

Dieta bezglutenowa może być jednocześnie bardzo smaczna. Pod tym kątem jednym z atrakcyjniejszych dodatków jest karob, czyli mączka chleba świętojańskiego. Produkt stanowi znakomitą alternatywę dla kakao i z powodzeniem można go stosować przy najróżniejszych wypiekach lub deserach. Jego znakiem rozpoznawczym jest wyczuwalny, orzechowo-czekoladowy smak, który przypadnie do gustu nawet najmłodszym łasuchom.

Dieta bezglutenowa może być naprawdę bardzo atrakcyjna pod kątem różnorodności smaków. Osoby uczulone na gluten koniecznie powinny zapoznać się z aktualnie dostępnymi produktami spożywczymi, które stanowią świetną alternatywą dla produktów na bazie zbóż.