Zielona herbata zamiast kawy

Opublikowano przez Redaktor

Czy to możliwe, że zielona herbata lepiej usuwa zmęczenie i daje więcej energii niż kawa? Zapewne trudno się z tym stwierdzeniem zgodzić wielu kawoszom. Niejeden z nich, nie wyobraża sobie sytuacji, w której musiałby nagle rozstać się z poranną małą czarną. Pomimo tego dobrze jest odważyć się i zrobić to jak najszybciej, gdyż prawidłowo przygotowany herbaciany napar ma o wiele więcej dobroczynnych właściwości niż kawowy, a ponadto nie szkodzi. A w jaki sposób wydobyć z suszu to co najcenniejsze? Wyjaśnimy to pokrótce.

Pochodzenie zielonej herbaty

Od dawna uprawiana jest na plantacjach w Chinach, gdzie wytwarzanych jest wiele gatunków. Herbaciany napój powstaje z liści herbaty chińskiej (Camellia sinensis). Bardzo szybko zyskał uznanie i rozpowszechnił się na inne kraje. Chociaż na świecie nadal to herbata czarna zajmuje wysoką pozycję w spożyciu, to zielona systematycznie zyskuje coraz więcej zwolenników. Dzieje się tak za sprawą odkrycia przez naukowców wielu korzyści, jakie niesie regularne picie zielonej herbaty. Osoby dbające o swoje zdrowie, przekonują się o tym i częściej sięgają po aromatyczny napar.

Kofeina

Utarło się przekonanie, że tylko kofeina zawarta w kawie potrafi pobudzić i dodać energii. Okazuje się, że w suchych liściach zielonej herbaty jest jej prawie dwa razy więcej niż w suchych ziarnach kawy. Jednak ilość kofeiny w gotowym napoju jest zależna od kilku czynników. Jest to m.in. sposób zaparzania czy ilość użytego surowca w stosunku do objętości wrzątku. Zazwyczaj kawę zaparza się używając większej ilości, ale mocna zielona herbata może posiadać wyższą zawartość kofeiny niż filiżanka espresso.

Najlepsza na orzeźwienie, ale nie tylko

Oprócz kofeiny zawiera także inne związki między innymi teobrominę, teaninę i teofilinę. Za sprawą teiny ma łagodniejsze działanie pobudzające i mobilizuje ukryte pokłady energii. Dostarcza witaminy C, E, B, sole mineralne, garbniki. Ze względu na zawartość fluoru chroni zęby przed próchnicą. Flawonoidy, silne przeciwutleniacze, spowalniają procesy starzenia komórek, a także zmniejszają ryzyko występowania niektórych odmian nowotworów. Zielona herbata podnosi odporność, pozytywnie wpływa na układ krążenia (wzmacnia naczynia włosowate). Świetnie detoksykuje organizm, dlatego napar jest pomocny w trakcie leczenia zatruć. Doskonale poprawia koncentrację, polepsza trawienie, a efekty spożycia herbacianego napoju utrzymują się długo. Z powodzeniem jest stosowana jako uzupełnienie podczas diet odchudzających. Działa wspomagająco w trakcie intensywnych treningów, gdyż zwiększa wytrzymałość fizyczną. Doskonale nawadnia organizm. Przyczynia się do zmniejszenia wystąpienia choroby Parkinsona. Należy pamiętać, aby nie pić jej podobnie jak kawy na pusty żołądek, gdyż wzmaga wytwarzanie kwasów trawiennych.

Jak zaparzać?

Zaleca się, aby susz zaparzyć w ogrzanym wrzącą wodą i wytartym do sucha porcelanowym czajniczku, używając do tego miękkiej wody. Temperatura wody waha się między 60 a 90 stopniami C. Stosuje się dwie metody osiągnięcia pożądanej temperatury. Otóż albo należy użyć odpowiedniego termometru albo przyjąć, że w temperaturze pokojowej wrząca woda po 3-4 minutach ma 90 stopni C, a po 12-14 min. ma ok. 75 stopni C. Krótkie pierwsze parzenie ok. 3-5 minut daje napar orzeźwiający i pobudzający, a drugie dłuższe – relaksujący, uspokajający i intensywniejszy aromat.